|
|
|
|
Submitted by sonalicu on 13. May 2007 - 15:17.
JA-govor je tehnika nenasilne komunikacije, koja daje mogućnost iskazivanja potreba i želja, konstruktivan je, konkretan i usredsređen na specifičan problem. JA-govor jasno govori o ponašanju i izazvanim osećanjima, bez vrednovanja ličnosti/osobe JA-govor ne vodi izbegavanju konflikata, već otvaranju komunikacije oko uzroka konflikata. On otvara komunikaciju, pokazuje našu spremnost za razgovor i za traženje obostrano prihvatljivog rešenja situacije. Njime se usredsređujemo na sebe, na to koje su naše stvarne potrebe, želje, prava Često se u sukobu iscrpljujemo međusobnim optuživanjem, ljutnjom, vređanjem, durenjem, što lako dovodi do eskalacije i udaljavanja od onoga što nas je stvarno pogodilo, što nas stvarno iritira, što nam je potrebno i što stvarno želimo JA-govor nas vraća na početak konflikta, na ono što nam je stvarno potrebno, što želimo, ili što nam smeta, pri čemu ne izazivamo odbrambenu reakciju druge strane JA-govorom se kritikuje ponašanje, a ne ličnost/osoba Struktura JA-govora: 1. 'Kada vidim da...' 2. '... ja osećam...' ili '...poželim da...' 3. 'Želeo/la bih da...' ili 'Voleo/la bih da...' Primer: JA poruka opisuje tebe, izražava tvoja osećanja, želje i strahove, autentična je, iskrena i uverljiva Postoje i TI poruke, kojima ljudi često pribegavaju "Ti si glup", "Dosadan si", "Nemaš pojma" i sl. TI poruka najčešće se koristi kada osećamo bes, strah, ili smo povređeni, osramoćeni Sami biramo kakvu ćemo reakciju izazvati kod drugih, da li ćemo koristiti JA ili TI govor... i naravno, biti odgovorni za posledice koje slede A postoje i one MI PORUKE Npr. "Mi ne volimo da gledamo fudbal" Osoba koja govori u ime svih zeli da bude onako kako ona kaze i nesigurna je pa pokusava da pridobije celu grupu Treba izbegavati ovakve poruke, a narocito treba voditi racuna da se ne pecamo na njih... One su jedan od vidova manipulacije koja ne mora da se desava svesno od strane manipulatora Evo dobrog primera koji ce pokazati jasnu razliku izmedju JA i TI poruka Da li vam se nekad desilo da vam je neko rekao "Razocarao/la si me" Ovakva struktura recenice je manipulativna jer time sva svoja neispunjena ocekivanja koje je ta neka osoba imala od nas prebacuje na drugu stranu, tj. ne prihvata da je uopste imao/la nekakva ocekivanja od nas Ispravno bi bilo reci "Ja sam se razocarao/la u tebe" Nas niko ne moze da razocara... Ali zato mi mozemo da se razocaramo zbog necijeg ponasanja... Time mozemo reci da smo sami odgovorni za to sto smo se razocarali u neku osobu |
||
|
|
|
|
login or register to post comments | prijavi | |
| ████████████ 13. May 2007 - 18:46 | Veoma mi je teško govoriti |
Veoma mi je teško govoriti JA-govorom jer nisam siguran ko, odnosno šta sam to JA. Uvek je najbolje izbegavati egocentrične reference ali u nedostatku bolje reči za onaj skup pojava u kojima postoji ono JA, koristim tu glupu reč. (U suštini, mi smo ništa).
Da bi te NEKO razočarao, mora te prvo očarati. A to uvek ukazuje na neki spoljni fenomen, neku pojavu ili ličnost koja te očarava i utiče na tebe. JA, TEBE uvek doživljavam kao fenomen koji postoji u mom filmu koji nazivam "moj život". Samim tim ne može me razočarati tvoje ponašanje jer tvoje ponašanje ne postoji u mom životu, postojiš samo ti. Ako me razočaraš bilo čime, razočaraćeš me u globalu. Jer ti si celovit fenomen, vrhovna referenca za sva ponašanja i reči koji te sačinjavaju.
|
|
login or register to post comments | prijavi | |
| Ariena 13. May 2007 - 19:00 | poenta je da govor koji |
poenta je da govor koji treba da dopre do ljudi mora prenositi emocije, a ne informacije.
|
|
login or register to post comments | prijavi | |
| Uther Green 13. May 2007 - 21:51 | A gde je... |
...on, ona ,ono, vi, oni, one ,ona govor? Freaky!!!
govor ja:"Njime se usredsređujemo na sebe, na to koje su naše stvarne potrebe, želje, prava "-mislim da je to jako bitno!
"TI poruka pretpostavlja da su drugi odgovorni za moje ponašanje i osećanja "-veoma tačno izneto.
"Ja sam se razocarao/la u tebe" -ovako da mi neko kaže(bitan meni)bi me očajnički pogodilo.
|
|
login or register to post comments | prijavi | |
| dajana146 14. May 2007 - 15:10 | "Ja govor" ne podrazumeva egocentričnost u smislu |
"ja sam najbolji - vi nemate pojma." Mislim da je dobro prenesen tekst. U okviru predmeta vaspitno -obrazovni rad na višim školama za vaspitače postoji deo koji se odnosi i na nenasilnu komunikaciju. Moram da priznam da mi je na vežbama bilo teško da sve svoje zamerke nekome uputim koristeći isključivo "ja-govor". Na taj način sam morala da prihvatim da ne snosi samo druga strana odgovornost za nesporazume i slično. Lakše je optuživati nego prihvatiti odgovornost.
|
|
login or register to post comments | prijavi | |
| julishka 19. May 2007 - 22:32 | bas je bitno! |
ima i na ruskom istih konstrukcija kao
(1) ty menia razocharoval/a
i
(2) ja razocharovalsja/lasj v tebe
cini mi se, razlika nije samo u nacinu izrazavanja ali i u smislu: u (1) slazem se, odgovornost se promeni fokus i padne na 'ti'; kaze se to u slucajima kad u stvari 'ti' si uradio nesto ovakvo da 'ja' sam postala razocarana; u (2) mislim, bitnije je da 'ja' sam se razocarala, to je moj problem.
slazem se da izbor moze biti manipulativan, ali moze biti i consequence situacije.
i jos nesto da kazem - u svakom slucaju, ocekivam najbolje od ljudi, ne verujem da mogu ljudi nesto lose uraditi. u tome smislu, ja sam doomed biti razocarana ponekad. i nisu ljudi u tome krivi :) samo, necu da verujem ili mislim drugacije o ljudima.
|
|
login or register to post comments | prijavi | |
| Predrag Stakic 22. May 2007 - 3:24 | Hvala TI. = ) |
Divan blog.
Solinalicu!
Slazem se sa svim iz tvog teksta. I sam sam dosao do slicnih zakljucaka i trudim se da budem konstruktivan u svojim komunikacijama, a naravno, osnovna pretpostavka za to je da covek bude iskren prema sebi, a zatim i iskren, tj. posten prema drugome. I za to sluzi ova JA-govor mozgalica... Da nas natera da se preispitamo na pravi nacin, a ne da govorimo "iskljucivo" (kako neko rece) u formi JA govora. Naravno da se ne moze I NE TREBA sve ispoljiti kroz ovakvu konstrukciju, ali cinjenica je da je ono zbog cega zivimo uvek sacinjeno od srecnih, radosnih i iskrenih delica, pa tako i nasa komunikacija treba biti ka tome usmerena, a JA sam kljuc svog uspeha.
Ako JA nemam pravi odnos prema samom sebi i ne marim mnogo za svoju srecu, naravno da je necu puno dobijati ni od drugih. Ipak ako JA brinem i za svoju i za TVOJU i za SVACIJU srecu sledi vatromet lepih trenutaka u ZAJEDNICKOJ KOMuniKACIJI.
..i pod tri... -VOLEO bih bolje. ![]()
A upravo to i biva kada dovoljno zelis i radis na tome.
PozDraW`
rAZOCARENJE NASTAJE JER OCEKUJES OD ODREDJENE OSOBE DA SE PONASA NA ODREDJENI NACIN.... LJUDI NISU ONO STO MI ZELIMO DA BUDU, VEC JEDNOSTAVNO ONO STO JESU...